Minst ett tĂ„g ersĂ€tts med buss – varje dag

PÄ 78 dagar har 94 tÄg pÄ StÄngÄdalsbanan ersatts med buss. TÄgchef Katarina Seijsing berÀttar om de bakomliggande orsakerna.

NÀr tÄgen ersÀtts med buss sÄ landar inte kostnaden hos KLT, utan hos trafikföretaget som kör tÄgen. "De har sjÀlvklart rÀknat med det i avtalet, men det blir ingen faktura för oss nÀr tÄget Àr instÀllt", sÀger Katarina Seijsing, trafikchef.

NÀr tÄgen ersÀtts med buss sÄ landar inte kostnaden hos KLT, utan hos trafikföretaget som kör tÄgen. "De har sjÀlvklart rÀknat med det i avtalet, men det blir ingen faktura för oss nÀr tÄget Àr instÀllt", sÀger Katarina Seijsing, trafikchef.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2021-11-21 19:00

Vimmerby Tidning bad Kalmar lĂ€nstrafik (KLT) ta fram statistik pĂ„ hur mĂ„nga avgĂ„ngar som frĂ„n den 1 september fram till den 17 november ersattes med buss. Av 1 294 avgĂ„ngar under dessa 78 dagar ersattes 82 avgĂ„ngar pĂ„ hela strĂ€ckan Kalmar-Linköping med buss, 12 avgĂ„ngar ersattes med buss pĂ„ en del av strĂ€ckan. Det betyder att 7,3 procent av tĂ„gen ersattes med buss. 

PÄ lördagsförmiddagen sitter Claes och Annica Farne i vÀntsalen pÄ Vimmerby resecentrum. De ska ta tÄget till Linköping och sedan vidare till Stockholm.

– Det Ă€r första gĂ„ngen jag Ă„ker med det hĂ€r tĂ„get pĂ„ tvĂ„ Ă„r, sĂ€ger Claes Farne.

– Det kan vara lite svĂ„rt att stĂ€lla av bilen i Stockholm, sĂ„ det Ă€r det lĂ€ttare att Ă„ka tĂ„g, berĂ€ttar Annica Farne. 

Vad tÀnker ni om att 1,2 avgÄngar per dag ersÀtts med buss?

– Jag har varit med om det nĂ€r jag Ă„kte tĂ„g lite mer regelbundet och det Ă€r inte bra. Det tog lĂ€ngre tid och var mer obekvĂ€mt med buss, sĂ€ger Claes Farne som tycker att det Ă€r viktigt att det finns en tĂ„glinje. 

undefined
Claes och Annica Farne ska ta tÄget till Linköping för vidare fÀrd mot Stockholm.

Katarina Seijsing Àr trafikchef för tÄg pÄ KLT. Hon berÀttar att det finns ett flertal anledningar bakom de instÀllda tÄgen. Den allra vanligaste orsaken Àr problem med tÄgen.

– Det har varit fordonsfel och det har lett till brist pĂ„ fordon.

De gamla KustpilentÄgen Àgs av KLT och de övriga tÄgen hyrs in frÄn ett fordonsföretag, men ansvaret för dessa fordon ligger ocksÄ pÄ KLT.

– Det har varit lite olika fel pĂ„ tĂ„gen. Är det ett större fel som ett motorfel sĂ„ Ă€r det rĂ€tt lĂ„nga ledtider att plocka ner och plocka fram. En del Ă€r lĂ€tta fel att Ă„tgĂ€rda medan andra tar nĂ„gra dagar och sen mĂ„ste det finnas tid inne i verkstaden sĂ„ man fĂ„r in de hĂ€r tĂ„gen. Vi har nĂ„got tĂ„g som varit avstĂ€llt en lĂ€ngre tid i vĂ€ntan pĂ„ reservdelar. Sen mĂ„ste man ocksĂ„ göra en översyn av tĂ„gen efter ett visst antal körda kilometrar, sĂ€ger Seijsing. 

undefined
7,3 procent av alla tÄgavgÄngar under 78 dagar ersattes med buss.

Andra anledningar till instĂ€llda tĂ„g Ă€r personalbrist vid hastig sjukskrivning, obehöriga som rört sig pĂ„ spĂ„romrĂ„de har ocksĂ„ gjort att man behövt stĂ€lla in avgĂ„ngar. Naturen har ocksĂ„ bidragit till att tĂ„g stĂ€llts in; nĂ€r löven faller pĂ„ rĂ€lsen blir det spĂ„rhalka, och ibland Ă€r det trĂ€d som fallit över jĂ€rnvĂ€gen som stĂ€llt till problem. 

Nya tÄg Àr bestÀllda, men de kommer först ut i trafik 2026.

undefined
Den 12 december gÄr Kustpilen i graven och ÄteruppstÄr som KrösatÄg nÀr SJ tar över trafiken pÄ StÄngÄdalsbanan.

SÄ det lÀr bli en del instÀllda tÄg Àven Ären framöver pÄ grund av fordonsproblemen?

– Ja. Sen har vi en förhoppning dĂ„ vi har sett i det nya anbudet att man har tĂ€nkt att jobba lite annorlunda mot vad innevarande underhĂ„llare gör. Vi har bland annat sett att vi har ett större frĂ„nfĂ€lle av fordon pĂ„ mĂ„ndagar eftersom man inte jobbat lika mycket pĂ„ helgen, man har jobbat vissa helger men inte alla. Nu kommer man jobba alla helger och dĂ„ borde vi inte ha de problemen pĂ„ mĂ„ndagar, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– VĂ„r ambition Ă€r sjĂ€lvklart att alla tĂ„g ska gĂ„. De hĂ€r fordonsproblemen som vi haft frĂ„n och till i mĂ„nga Ă„r nu har blivit bĂ€ttre, men sen kommer det vissa downperioder som haft olika anledningar till det. Men det har varit nĂ„got bĂ€ttre hĂ€r nu under oktober och november, dĂ„ har det varit fĂ€rre instĂ€llda tĂ„g Ă€n vad det var under till exempel september.

Det nya anbudet Katarina Seijsing beskriver Àr att SJ tar över trafiken frÄn och med den 12 december.

– Det stora för oss Ă€r att namnet Kustpilen försvinner. Vi har gjort ett stort avtal för KrösatĂ„gen, dĂ€r Ă€ven Kustpilen; Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanan kommer att ingĂ„.

1,2 avgÄngar dagligen, under en 78 dagar lÄng period har ersatts med buss.
1,2 avgÄngar dagligen, under en 78 dagar lÄng period har ersatts med buss.
InstÀllda tÄg

Mellan perioden 1 september och 17 november 2021 har det varit 1 294 avgĂ„ngar pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan.

82 av dessa har helt ersatts med buss.

12 avgĂ„ngar har ersatts med buss pĂ„ delar av strĂ€ckan. 

Det betyder att 1,2 avgĂ„ngar per dag har ersatts med buss. 

I procent betyder det att 7,3 procent av alla avgÄngar ersattes med buss.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!