Vimmerby Tidning bad Kalmar lÀnstrafik (KLT) ta fram statistik pÄ hur mÄnga avgÄngar som frÄn den 1 september fram till den 17 november ersattes med buss. Av 1 294 avgÄngar under dessa 78 dagar ersattes 82 avgÄngar pÄ hela strÀckan Kalmar-Linköping med buss, 12 avgÄngar ersattes med buss pÄ en del av strÀckan. Det betyder att 7,3 procent av tÄgen ersattes med buss.
PÄ lördagsförmiddagen sitter Claes och Annica Farne i vÀntsalen pÄ Vimmerby resecentrum. De ska ta tÄget till Linköping och sedan vidare till Stockholm.
â Det Ă€r första gĂ„ngen jag Ă„ker med det hĂ€r tĂ„get pĂ„ tvĂ„ Ă„r, sĂ€ger Claes Farne.
â Det kan vara lite svĂ„rt att stĂ€lla av bilen i Stockholm, sĂ„ det Ă€r det lĂ€ttare att Ă„ka tĂ„g, berĂ€ttar Annica Farne.
Vad tÀnker ni om att 1,2 avgÄngar per dag ersÀtts med buss?
â Jag har varit med om det nĂ€r jag Ă„kte tĂ„g lite mer regelbundet och det Ă€r inte bra. Det tog lĂ€ngre tid och var mer obekvĂ€mt med buss, sĂ€ger Claes Farne som tycker att det Ă€r viktigt att det finns en tĂ„glinje.
Katarina Seijsing Àr trafikchef för tÄg pÄ KLT. Hon berÀttar att det finns ett flertal anledningar bakom de instÀllda tÄgen. Den allra vanligaste orsaken Àr problem med tÄgen.
â Det har varit fordonsfel och det har lett till brist pĂ„ fordon.
De gamla KustpilentÄgen Àgs av KLT och de övriga tÄgen hyrs in frÄn ett fordonsföretag, men ansvaret för dessa fordon ligger ocksÄ pÄ KLT.
â Det har varit lite olika fel pĂ„ tĂ„gen. Ăr det ett större fel som ett motorfel sĂ„ Ă€r det rĂ€tt lĂ„nga ledtider att plocka ner och plocka fram. En del Ă€r lĂ€tta fel att Ă„tgĂ€rda medan andra tar nĂ„gra dagar och sen mĂ„ste det finnas tid inne i verkstaden sĂ„ man fĂ„r in de hĂ€r tĂ„gen. Vi har nĂ„got tĂ„g som varit avstĂ€llt en lĂ€ngre tid i vĂ€ntan pĂ„ reservdelar. Sen mĂ„ste man ocksĂ„ göra en översyn av tĂ„gen efter ett visst antal körda kilometrar, sĂ€ger Seijsing.
Andra anledningar till instÀllda tÄg Àr personalbrist vid hastig sjukskrivning, obehöriga som rört sig pÄ spÄromrÄde har ocksÄ gjort att man behövt stÀlla in avgÄngar. Naturen har ocksÄ bidragit till att tÄg stÀllts in; nÀr löven faller pÄ rÀlsen blir det spÄrhalka, och ibland Àr det trÀd som fallit över jÀrnvÀgen som stÀllt till problem.
Nya tÄg Àr bestÀllda, men de kommer först ut i trafik 2026.
SÄ det lÀr bli en del instÀllda tÄg Àven Ären framöver pÄ grund av fordonsproblemen?
â Ja. Sen har vi en förhoppning dĂ„ vi har sett i det nya anbudet att man har tĂ€nkt att jobba lite annorlunda mot vad innevarande underhĂ„llare gör. Vi har bland annat sett att vi har ett större frĂ„nfĂ€lle av fordon pĂ„ mĂ„ndagar eftersom man inte jobbat lika mycket pĂ„ helgen, man har jobbat vissa helger men inte alla. Nu kommer man jobba alla helger och dĂ„ borde vi inte ha de problemen pĂ„ mĂ„ndagar, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
â VĂ„r ambition Ă€r sjĂ€lvklart att alla tĂ„g ska gĂ„. De hĂ€r fordonsproblemen som vi haft frĂ„n och till i mĂ„nga Ă„r nu har blivit bĂ€ttre, men sen kommer det vissa downperioder som haft olika anledningar till det. Men det har varit nĂ„got bĂ€ttre hĂ€r nu under oktober och november, dĂ„ har det varit fĂ€rre instĂ€llda tĂ„g Ă€n vad det var under till exempel september.
Det nya anbudet Katarina Seijsing beskriver Àr att SJ tar över trafiken frÄn och med den 12 december.
â Det stora för oss Ă€r att namnet Kustpilen försvinner. Vi har gjort ett stort avtal för KrösatĂ„gen, dĂ€r Ă€ven Kustpilen; Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanan kommer att ingĂ„.