Beskedet: DÄ ska nya tÄg trafikera StÄngÄdalsbanan

Nya tĂ„g, förbĂ€ttrade stationer och en eventuell elektrifiering. Det Ă€r nĂ„gra av mĂ„lsĂ€ttningarna nĂ€r Region Östergötland (RÖ) och Region Kalmar (RK) stakar ut framtiden för StĂ„ngĂ„dalsbanan.

I det nya samarbetsavtalet mellan Region Östergötland och Region Kalmar Ă€r mĂ„let att nya sĂ„ kallade multimodala fordon ska trafikera StĂ„ngĂ„dalsbanan.

I det nya samarbetsavtalet mellan Region Östergötland och Region Kalmar Ă€r mĂ„let att nya sĂ„ kallade multimodala fordon ska trafikera StĂ„ngĂ„dalsbanan.

Foto: Arkiv/Dennis Petersson

Kinda kommun2020-08-18 10:00

PĂ„ torsdag kommer RÖ:s trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden (tsn) att fatta beslut om det nya samarbetsavtalet mellan de bĂ„da grannregionerna. Avtalet löper mellan Ă„ren 2022 och 2033 och innefattar Kustpilens strĂ€ckning, inte bara pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan, utan Ă€ven pĂ„ Tjustbanan. Grundambitionen Ă€r att det planerade trafikutbudet ska efterlevas.

– Vi vill ha en transparent redovisning av bland annat tĂ„gens punktlighet, regularitet och resandestatistik. Tidigare har vi inte haft det underlag som krĂ€vs för att fĂ„ en klar bild av strĂ€ckornas behov och mĂ„nga turer har tvingats att stĂ€llas in, konstaterar tsn:s ordförande Julie Tran (C) och fortsĂ€tter:

– DĂ€rför vill vi, till en början, ha som ambition att de turer vi beslutar om Ă„tminstone ska kunna gĂ„.

undefined
"Avtalet gÀller i ungefÀr tio Är framÄt och utifrÄn dagens statistik ser vi fortsatt samma trafikutbud", sÀger Julie Tran, ordförande för trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden.

Antalet avgÄngar pÄ StÄngÄdalsbanan, mellan Kalmar och Linköping, kommer enligt avtalet att förbli Ätta dubbelturer pÄ vardagar och sex dubbelturer pÄ helger. Med andra ord uttalas inget tydligt mÄl att öka antalet resenÀrer.

– Avtalet gĂ€ller i ungefĂ€r tio Ă„r framĂ„t och utifrĂ„n dagens statistik ser vi fortsatt samma trafikutbud. DĂ€remot har vi, i den tĂ„gstrategiska mĂ„lbilden inför 2040, i större utstrĂ€ckning diskuterat StĂ„ngĂ„dalsbanans framtid.

DĂ„ det Ă€r RK som axlar huvudansvaret för tĂ„gstrĂ€ckorna agerar RÖ medfinansiĂ€r. 25,4 miljoner kronor kommer inledningsvis, varje Ă„r, att öronmĂ€rkas för StĂ„ngĂ„dalsbanan.

Är tĂ„gstrĂ€ckan viktig? Är det en rimlig budget?

– Ja det Ă€r den, frĂ€mst för att det Ă€r Kalmars starkaste koppling till huvudstaden Stockholm, svarar Tran och fortsĂ€tter:

– Vad gĂ€ller budgeten har vi tidigare framfört att kostnaden för varje resa Ă€r relativt hög pĂ„ strĂ€ckorna i jĂ€mfört med andra regionala resor med tĂ„g - men det Ă€r en kostnad som vi i nulĂ€get kan godkĂ€nna.

undefined
För att de nya multimodala tÄgen ska kunna drivas pÄ el behöver sÄvÀl StÄngÄdalsbanan som Tjustbanan elektrifieras i framtiden.

Ett tydligt mÄl i avtalet Àr att parterna ska samverka för en 100 procent fossilfri trafik. I linje med detta upphandlas just nu nya sÄ kallade multimodala fordon som kan drivas av sÄvÀl el som diesel. Dessa ska enligt planen vara i bruk Är 2024.

– För att tĂ„gen ska kunna köras pĂ„ el Ă€r förutsĂ€ttningen att banorna elektrifieras, förtydligar Julie Tran.

I avtalet framhÀvs ocksÄ tÄgstationerna som senast Är 2025 ska ha en modern teknik, ha hög tillgÀnglighet och av kunderna upplevas som trygga. HÀr fördelas satsningarna utifrÄn antalet resenÀrer som nyttjar stationen.

Karta: StÄngÄdalsbanan, Kisa
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!