Storsatsningen är snart i mål: "Vi är jättenöjda"

För två år sedan började Frendo skissa på att bygga ut sin butik i Hultsfred. Nu är 3,5-miljonerssatsningen i princip klar. "Vi är jättenöjda med resultatet", säger Leif Alexandersson.

Ägarna Lotta, Martina och Leif Alexandersson är nöjda med utbyggnaden av Frendo i Hultsfred. Butiken har blivit 75 kvadratmeter större.

Ägarna Lotta, Martina och Leif Alexandersson är nöjda med utbyggnaden av Frendo i Hultsfred. Butiken har blivit 75 kvadratmeter större.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2022-10-01 07:00

Hösten 2020 drog planeringen igång för en större butik vid Preem på Norra Oskarsgatan, och det var pakethanteringen som gjorde utbyggnaden nödvändig.

– Vi hade paket överallt och hade ingen bra logistik för det, säger Leif Alexandersson som driver Frendo tillsammans med frun Lotta och dottern Martina Alexandersson.

– Vi har länge haft en dröm om att kunna bygga ut.

undefined
Ägarna Lotta, Martina och Leif Alexandersson är nöjda med utbyggnaden av Frendo i Hultsfred. Butiken har blivit 75 kvadratmeter större.

Utbyggnaden påbörjades för drygt ett år sedan och har tagit längre tid än planerat, bland annat på grund av en kabelflytt.

– Sedan har vi haft problem med leverans av inredning och vissa detaljer.

Men nu är det mesta klart. Pakethanteringen har fått betydligt större utrymme, samtidigt som butiksytan har utökats.

– Vi har fått bättre lösningar för allting. Nu har vi en riktig kafédel samtidigt som vi har kunnat lyfta fram presentavdelningen, som är lite speciell för en bensinmack, säger Leif Alexandersson.

Allt från inredning till kylar, ventilationssystem och belysning har bytts ut.

– Arbetsmiljön har blivit mycket bättre för de anställda, säger Lotta Alexandersson.

undefined
Stamkunden Magdalena Kronzell Svensson, här tillsammans med Lotta Alexandersson, trivs i den nya butiken. "Det har verkligen blivit ett lyft", säger hon om utbyggnaden.

Kunderna verkar också nöjda.

– Vi har fått mycket positiv respons, säger Martina Alexandersson.

Senare i höst ska även entrén få en ny inramning, med butikens nya layout. 

– Vi byter logga i samband med det här. Nu är vi Frendo 2.0, säger Leif Alexandersson.

Satsningarna har kostat flera miljoner kronor.

– Vi har inte räknat ihop det riktigt än, men det ligger nog på drygt 3,5 miljoner.

undefined
Martina Alexandersson serverar kaffe till Albert Andersson från Lönneberga som ofta besöker butiken. "Det är trevlig personal och goda smörgåsar och fikabröd", säger han.

Butiken, som har elva personer på lönelistan, siktar på att utöka personalstyrkan framöver.

– Vi satsar mycket på maten. Vi gör egna sallader och mackor. Får vi det att växa finns det möjligheter, säger Martina Alexandersson.

Nyligen levererade Frendo 110 landgångar till Hultsfred-Vena PRO:s 70-årsjubileum.

– I somras gjorde vi 700 frallor till mopperallyt. Sedan är det många företag som beställer mackor till möten.

Nästa steg är att bygga ett bättre beredningskök.

– Vi var i startgroparna att köra igång, men med alla energikostnader som väntar vågar vi helt enkelt inte, utan vi kommer att göra en stegvis investering.

undefined
Martina Alexandersson visar den nya kafédelen där antalet sittplatser har utökats.

Vinterns höga elpriser är ett orosmoln, trots att butiken numera är mer energieffektiv.

– Det är otäckt. Vi gör av med väldigt mycket ström, säger Leif Alexandersson.

– Någon slags lösning kommer väl från höga vederbörande, annars går både hushåll och företag i putten.

Senare i höst ska butikens entré få en ny inramning med Frendos nya logotyp.
Senare i höst ska butikens entré få en ny inramning med Frendos nya logotyp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!